Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/modules/show.full.php on line 242  حكم بيمۀ عمر چيست؟
سبق > پرسش و پاسخ > حكم بيمۀ عمر چيست؟

حكم بيمۀ عمر چيست؟


23 اسفند 1390. نويسنده : sabagh

سؤال من در مورد بیمۀ عمر است؛ شركت‌هاي بیمه درقبال دریافت مبلغی پول به صورت ماهیانه(يا ساليانه) و به مدت (حدوداً 25 سال يا بيشتر) فرد را بازنشسته مي‌كنند و بقیۀ عمر، فرد از بیمه پول دریافت می‌کند.خواستم ببینم این قرارداد شرعاً جايز است یا نه ؟

  

پاسخ:


قرارداد بيمه، يك نوع معامله است، و انجام معاملات زماني جايز است كه بر مبناي احكام شرعي باشد و خلاف شرع در آن صورت نگيرد، اگر در قرارداد بيمه، شركتِ طرفِ قرار داد و فردِ مشترك، تمام احكام شرعي را رعايت كنند، اين قرارداد جايز است. از جملۀ قواعد و مقرّراتي كه بايد رعايت شود اين است كه شركت بيمه با پول افراد معاملات ربوي و غير شرعي و كسبِ حرام انجام ندهد، و در معاملات، حق طرفين محفوظ باشد و مشتركين از نوع معاملاتي كه با پول آنها انجام مي‌شود با خبر شوند و ... .

بنا بر آنچه گفته شد و با توجّه به اين كه آنچه اكنون در ميان شركت‌هاي بيمه رايج است بر اساس احكام شريعت نيست و نظر به اين كه مبلغ پولي كه شركتِ بيمه نهايتاً به مشترك پرداخت مي‌كند،دو تا چند برابر بيشتر از پولي است كه مشترك در طول زمانِ قرارداد پرداخت كرده است و معلوم نيست كه اين سود از كجا و از چه طريقي حاصل شده، اين نوع بيمه جايز نيست.     sabaq.net

گونه‌اي ديگر بيمۀ عمر وجود دارد كه بنا بر نظر علماي معاصر، شرعي است اين نوع بيمه را بيمۀ تعاوني مي‌گويند۱ كه به وسيلۀ خود افراد(و نه شركت‌ها) انجام مي‌گيرد اين نوع بيمه ظاهراً در كشور ما وجود ندارد.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

1. براي كسب اطّلاع از انواع بيمۀ مشروع و غير مشروع رجوع كنيد به كتاب «المعاملات المالية المعاصرة» از استاد دكتر وهبة الزّحيلي،المبحث السّادس،عقد التّأمين، ص 263 به بعد. 

 


بازگشت به صفحه قبل