Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/modules/show.full.php on line 242  آيا دانشجويان و كارمندان مي‌توانند نمازها را جمع كنند؟
سبق > پرسش و پاسخ > آيا دانشجويان و كارمندان مي‌توانند نمازها را جمع كنند؟

آيا دانشجويان و كارمندان مي‌توانند نمازها را جمع كنند؟


11 فروردين 1391. نويسنده : sabagh

آيا دانشجويي كه ساعت 2 ظهر سر كلاس مي‌رود و تا ساعت 6 كلاس دارد و استادش به وي اجازه خروج نمي‌دهد مي تواند نماز عصر را با ظهر جمع كند؟

 

پاسخ:

  

كلاس‌هاي دانشگاه معمولاً بيشتر از دوساعت طول نمي‌كشد و اگر كلاسي هم چهار ساعت طول بكشد،اساتيد به دانشجويان (يك ربع ساعت يا بيشتر) استراحت مي‌دهند و بر دانشجو واجب است كه  نمازش را در زمان استراحت بخواند.

 

در هر صورت، اگر فرضاً، چنين كلاس‌هايي هم تشكيل بشود، دانشجو نمي‌تواند نماز ظهر و عصر را جمع كند و چنين اجازه‌اي در فقه وجود ندارد.      sabaq.net

 

اگر دانشجو بداند كه استاد يك درس چنان سختگير است كه به دانشجويان فرصت اداي نماز نمي‌دهد، بايد براي گذراندن آن واحد درسي استاد ديگري انتخاب كند و با اينگونه بهانه‌ها نمي‌تواند به جمع كردن نمازها بپردازد و در هر حالت نماز مقدّم است نبايد به خاطر هيچ چيزي در اداي آن سهل‌انگاري شود.  اين حكم شامل كارمندان و كارگران هم مي‌شود.

 

 


بازگشت به صفحه قبل