Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/modules/show.full.php on line 242  آيا جایز است یکی از خطبه های جمعه با زبان کُردی (یا زبانی دیگر غیر از عربی) خوانده شود؟
سبق > پرسش و پاسخ > آيا جایز است یکی از خطبه های جمعه با زبان کُردی (یا زبانی دیگر غیر از عربی) خوانده شود؟

آيا جایز است یکی از خطبه های جمعه با زبان کُردی (یا زبانی دیگر غیر از عربی) خوانده شود؟


20 فروردين 1391. نويسنده : sabagh

ـ آیا جایز است یکی از خطبه های جمعه با زبان کُردی (یا زبانی دیگر غیر از عربی) خوانده شود؟

  

متن استفتاء و پاسخ‌ها: 

  

بسمه تعالی


از علماي اعلامِ اسلام در مورد مسألۀ زير استفتاء مي‌شود:

آيا اين كه در بعضي از مساجد، برخي از امامان جمعه، تنها يك خطبۀ عربي مي‌خوانند و موعظه به زبان كُردي را جايگزين يكي از دو خطبۀ عربي مي‌دانند؛ درست و شرعي است و آيا در شرع دليلي دارد؟ حتی گاهي هم اصلاً خطبۀ عربي نمي‌خوانند. جزاكم الله خيرا.   sabaq.net

 

مستفتيان:

گروهي از پيروان اهل سنّت

 

بسمه سبحانه و تعالی

 

مطابق آنچه از كتب معتبر فقه امام شافعي ـ رضي الله عنه ـ و برخي ديگر از مذاهب اهل سنّت برمي‌آيد،يكي از جمله شرايط اصلي خطبۀ جمعه آن است كه به علاوۀ موعظه به زبان كردي، هر دو خطبۀ آن به زبان عربي باشد و در غير اين صورت و يا در صورت نخواندن خطبه، نماز نادرست است و نمازگزاران و امام جمعۀ آنها دچار گناه خواهند شد ـ والله اعلم.

 

ـ المغني، ج 1 ، ص 286 .

ـ تحفه، ج 2 ، ص 450 .

ـ الفقه الإسلامي، ج 2 ، صص 290 ـ 282 .

 

محمّدسعيد نقسبندي


13/1/1389

 

بسمه تعالی

 

چنان كه استاد بزرگوار جناب ماموستا شيخ محمّدسعيد از كتب فقهي معتبر در مذهب امام شافعي استخراج نموده‌اند، اينجانب نيز به عنوان شاگرد ايشان، مسأله را در كتب فقهي سالهاي سال است ديده‌ام و شكي در آن نيست كه اگر خطبۀ جمعه به زبان عربي نباشد، آن جمعه درست نيست. پس برادراني كه به عنوانِ امام جمعه، نماز جمعه را مي‌خوانند، سعي نمايند كه خطبه‌ها را به زبان عربي بخوانند تا دچار مشكل شرعي نشوند.

 

سيّد جبار فرجي


15/1/89

 

بسمه تعالی

 

آنچه از كتبِ امامان به ما مسلمانان رسيده است و ما در خدمت علماي بزرگ جمعه خوانده‌ايم، همين نظم دو خطبۀ عربي بوده. سلام علی من اتّبع الحقّ و الهدی.

 

حسين حيدري ـ قلانجه

 

بسم الله الرّحمن الرّحيم

 

الحمدلله و الصّلوة والسّلام علی رسول الله. آشكار و هويداست در نظر علماي اهل سنّت شافعي مذهب،خطبه بايد به الفاظ عربي باشد و آنچه جناب فاضل متّقي جناب شيخ محمّدسعيد نقشبندي نوشته‌اند، عين صواب است. وصلّي الله علي النّبيّ الاميّ محمّد و علی آله و صحبه اجمعين والسّلام علي من اتّبع الهدی.

 

الفقير الأحقر محمّدعزيز ويسي


14/1/89

 

بسمه تعالی

 

براي مسلمانان شافعي مذهب لازم است كه دو خطبه به زبان عربي،قبل از نماز جمعه خوانده شود، و صحيح نيست كه خطبۀ كردي جايگزين يكي از دو خطبه شود.

 

محمّدرئوف موحّد

بسمه تعالی

 

آنچه شيخ العلماء حضرت استادي و مَن بهِ استنادي جناب ماموستا شيخ محمّدسعيد،حفظه الله، مرقوم فرموده مورد تأييد و عين صواب است، تا جايي كه امام نووي در «مجموع» اشتراط عربي بودن خطبه را قول جمهور و اصحّ مذهب دانسته و در ادامۀ فرمايشاتش مي‌فرمايد:« قال أصحابنا فإذا قلنا بالإشتراط فلم يكن منهم من يحسن العربية جاز أن يخطب بلسانه مدة التّعلم، و كذا ان تعلّم واحدٌ التكبير بالعربية فإن مضی زمن التّعلّم و لم يتعلّم واحدٌ منهم عصوا بذلك و يصلّون الظّهر اربعاً و لا تنعقد لهم الجمعة». به اميد اين كه برادران پايبندي به مذهب را از دست ندهند.

 

سيد يحيی حسيني ـ گل سفيد روانسر

بسمه تعالی

 

آنچه ماموستا شیخ محمّد سعید، استادِ اين حقير مرقوم فرموده‌اند،مطابق كتب معتبر شافعي و عين حقّ و صواب است.

 

                                                                                       والسّلام ـ حقير عبدالله كلانتري

 

 



بازگشت به صفحه قبل