Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/modules/show.full.php on line 242  در مورد روزۀ ماهِ رجب توضیح دهید و بگویید چه روزهایی در این ماه مبارک را روزه بگیریم و فضايل آنرا بگویید
سبق > پرسش و پاسخ > در مورد روزۀ ماهِ رجب توضیح دهید و بگویید چه روزهایی در این ماه مبارک را روزه بگیریم و فضايل آنرا بگویید

در مورد روزۀ ماهِ رجب توضیح دهید و بگویید چه روزهایی در این ماه مبارک را روزه بگیریم و فضايل آنرا بگویید


27 ارديبهشت 1391. نويسنده : sabagh

در مورد روزۀ ماهِ رجب توضیح دهید و بگویید چه روزهایی در این ماه مبارک را روزه بگیریم و فضايل آنرا بگویید و چرا روزه ماه رجب سنّت است ؟ و وقایع ماه رجب را بگویید!


پاسخ:


رجب،يكي از ماه‌هاي حرام است(چهار ماهِ محرّم، رجب، ذيقعده و ذيحجّه ماه‌هاي حرام هستند) ماه‌هاي حرام در اسلام حرمت ويژه‌اي دارند و در اين چهار ماه جنگ و خونريزي حرام است و مسلمان بايد حرمت اين چهار ماه را نگهدارد و بيش از پيش از گناه پرهيز كند، خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد: « إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلاَ تَظْلِمُواْ فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ...» (توبه/36): در حقيقت ‏شمارۀ ماه‏ها نزد خدا از روزى كه آسمانها و زمين را آفريده در كتاب [علم] خدا دوازده ماه است از اين [دوازده ماه] چهار ماه [ماه] حرام است، اين است آيين استوار، پس در اين [چهار ماه] بر خود ستم مكنيد(و از نافرماني پرهيز كنيد)... .

 

بر اساس حديثي كه در سنن ابوداود آمده گرفتن روزه در ماه‌هاي حرام سنّت است و فضيلت دارد۱. همچنين بنا بر احاديثِ صحيح، گرفتن سه روز روزه در هر ماه، سنّت است و ثواب دارد. امام نووي در رياض‌الصالحين در اين باره نوشته است: « و الأفضل صومُها في الأيام البيض،و هي: الثالثَ عشر، و الرابعَ عشر، و الخامسَ عشر، و قِيل: الثاني عشر، و الثالِثَ عشر، و الرابعَ عشر؛ و الصحيح المشهور هُوَ الأول: و بهتر و دارای ثواب بیشتر، روزه در ایامِ بیض هر ماه است، و آن سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه است و گفته شده: دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم هر ماه؛ و صحیح مشهور، قول اوّل است»۲.

sabaq.net

 همچنين از حضرت عایشه ـ رضي الله عنها ـ روایت شده است که فرمود: پیامبر ـ صلّی الله عليه و سلّم ـ بر روزۀ دوشنبه و پنج‌شنبه قصد و مواظبت می‌فرمود ۳.

 

بنابر آنچه گفته شد، روزه گرفتن در روزهاي سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه رجب و همچنين روزهاي دوشنبه و پنجشنبۀ اين ماه مستحب است و اين ويژۀ ماه رجب نيست.

 

لازم است تذكّر داده شود كه در پاره‌اي از روايات ـ كه محقّقين در صحّت آنها ترديد كرده‌اند۴ ـ گرفتن روزه در روز نخست ماه رجب،پنجشنبۀ نخست اين ماه و روز بيست و هفتم  توصيه شده؛ در همين روايات آمده است كه دعاي مظلوم در رجب به اجابت نزديكتر است.

دربارۀ وقايعي كه در ماه رجب اتفّاق افتاده اقوال مختلفي وجود دارد از جملۀ اين وقايع است: حمل حضرت نوح(ع) در كشتي در اين ماه5 و معراج حضرت رسول(ص) در بيست و هفتم رجب.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

1. رجوع شود به رياض الصّالحين،با ترجمۀ استاد احمد حوّاري نسب و ويرايش ملا محمّد مهدي چوري و ملا عثمان نقشبندي،انتشارات كردستان،سنندج 1378 ، ص 884 .

2. همان، صص 889 ـ 888 .

3. همان، ص 887 .

4. براي كسب اطلاعات بيشتر مطالب زیر را بخوانید:

ـ فضائل شهر رجب في الميزان

-كل ما تريد معرفته عن شهر رجب من السنن أو البدع قديمة أو حديثة

-رجب الأصم

5. رجوع کنید به الغنيه،الأمام عبدالقادر الجيلاني،دارالكتب العلمية،الطبعة الثانية 1424هـ، ج 1، ص 321 .  

 

 

 

 


بازگشت به صفحه قبل