Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/modules/show.full.php on line 242  پرسشي درباره يك نوع معاملۀ رايج
سبق > پرسش و پاسخ > پرسشي درباره يك نوع معاملۀ رايج

پرسشي درباره يك نوع معاملۀ رايج


6 تير 1391. نويسنده : sabagh

معامله‌هایی که در سطح جامعه به صورت شرطی انجام می‌شود حکمش چیست به صورت مشخص بسیاری افراد مذهبی اقدام به فروش ماشین10میلیونی برای دو ماه به مبلغ 12میلیون مي‌كنند و می‌گویند به شخصیّت‌های دینی هم رجوع کرده‌اند و ازنظر شرعی بلا اشکال است حتی از حضرت شیخ هم نام می‌برند. لطفاً راهنمایی فرمایید !

  

پاسخ:


اين نوع معامله ـ به تصريح علماي بزرگ مذهب ـ  حلال و بدون اشكال است (شبيه خريد كالاهاي قسطي است)، البتّه بدان شرط كه صيغۀ معامله به طور صحيح و مستقل۱ گفته شود و قيمت پيشنهادي هم درست و منطقي و منطبق بر واقع و منصفانه باشد.

 sabaq.net

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

1.       مثلاً اگر فروشنده بگويد:« اين ماشين را به 10 ميليون نقد و 12 ميليونِ دو ماه ديگر مي‌فروشم » و خريدار بگويد: «آن را خريدم» معامله صحيح نيست زيرا معلوم نيست ماشين نقد خريده شده يا دو ماهه. اما اگر خريدار بگويد:« اين ماشين را نقداً 10 ميليون و دوماهه 12 ميليون مي‌فروشم » و خريدار بگويد:« اين ماشين را دو ماهه به قيمت 12 ميليون خريدم» معامله درست و شرعي است.

براي تفصيل رجوع شود به حاشيۀ بجيرمي بر منهج الطّلاب و شروح منهاج الطالبين و كتاب رووناكي رب‌العالمين از استاد ملا عبدالله هه‌رته‌لي. 

 

 


بازگشت به صفحه قبل