Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/modules/show.full.php on line 242  چرا در تقسيمِ ارث، سهم پسران دوبرابرِ سهمِ دختران است ؟
سبق > آخرين نوشته‌ها > چرا در تقسيمِ ارث، سهم پسران دوبرابرِ سهمِ دختران است ؟

چرا در تقسيمِ ارث، سهم پسران دوبرابرِ سهمِ دختران است ؟


22 آذر 1389. نويسنده : sabagh

 بسمه سبحانه و تعالی

 

پرسيده مي‌شود كه :

 

 چرا در تقسيمِ ارث، سهم پسران دوبرابرِ سهمِ دختران است ؟

 

پاسخ:

 

 زيرا اوّلاً :

 

    مخارج و هزينه‌هاي ذيل بر عهدة مرد است:

  1. مخارجِ ازدواج و مهريه و تأمينِ نفقة همسر.
  2. مخارجِ فرزندان و تأمينِ احتياجات آنان و تهيّة مايحتاج زندگي.
  3. ياري دادنِ ديگران و كمكِ مالي هنگام روي‌دادنِ اتّفاقات و مسائلِ اجتماعي.

ثانياً :

     سهمِ ارثِ پدري زنان پس از ازدواج هم متعلّق به خودِ آنان است و هيچ وظيفه‌اي براي تأمين مخارجِ خود، همسر و فرزندان بر عهدة زنها نيست؛ در حالي كه مرد مجبور است سهمِ ارثي خود را صرفِ مخارجِ زن و فرزندان كند. 

    اسلام، مرد را مؤظّف ساخته است كه در هنگامِ ازدواج مبلغي را به عنوان مهريه به زن اختصاص دهد و مهريه هم كاملاً متعلّق به زن است و زن، هيچ مالي به همسر خود نمي‌بخشد.

     تأمينِ مخارجِ فرزندان و نفقة آنان و تهية مايحتاج زندگي، همه، بر مرد واجب شرعي است و حتّي اگر زني ثروتمند هم باشد و همسرش به كمكِ مالي او احتياج داشته باشد، اسلام زن را مؤظّف به ياري دادنِ شوهر و فرزندانِ خود نمي‌كند.

     و نيز بايد تذكَر داد كه قواعد و مسايل هرديني و از جمله، دين اسلام  را بايد با توجّه به كليّت ومباني و مبادي آن دين و در چارچوب اصول و فروع و ديگر قواعدِ آن بررسي كرد.

                 

محمّدسعيد نقشبندي

 

     22/4/1386

 


بازگشت به صفحه قبل