Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/modules/show.full.php on line 242  سيّد امير کلال، قدّس سرّه
سبق > طريقت نقشبندي و پيشوايان آن > سيّد امير کلال، قدّس سرّه

سيّد امير کلال، قدّس سرّه


3 اسفند 1389. نويسنده : sabagh

15. سيّد امير کلال، قدّس سرّه

 

   امير کلال بن حمزه کاملترين خلفای محمّد بابا سماسی است که در قريۀ سوخار ولادت يافته است. وی در آغاز، کشتی می‌گرفته و کشتی گيران و پهلوانان به تماشايش جمع می‌شده‌اند و پيشه‌اش کوزه‌گری بوده است.

گويند روزی هنگام کشتی، شيخ محمّد بابا سماسی در ميان اصحاب به تماشايش ايستاده بود، ناگاه نگاه امير کلال بر وی افتاده و چنان مجذوب او شده که تاب از دست داده و به دنبال شيخ روان شده است تا به خانه‌اش رسيده و در شمار مريدان و شاگردانش قرار گرفته است.

   دو عارف بزرگ و نامی از خلفای او بوده‌اند، يکی شيخ محمّد بهاءالدين شاه نقشبند و ديگری مولانا شيخ عارف ديگ گرانی که هر دو از عارفان بزرگ روزگار و بلندپايگان علمای طريقت به شمار می‌روند.      

وفات سيّد امير کلال به سال 772 هجری اتفاق افتاده و در همان ده سوخار به خاکش سپرده‌اند.

 

به نقل از: سلسلۀ نور

 

 


بازگشت به صفحه قبل