Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/modules/show.full.php on line 242  رهن خانه حرام است یا حلال ؟
سبق > پرسش و پاسخ > رهن خانه حرام است یا حلال ؟

رهن خانه حرام است یا حلال ؟


19 دي 1390. نويسنده : sabagh

لطف کنید در مورد رهن خانه که حرام است یا حلال توضیح دهيد!

 

پاسخ:

 

علماي شافعيّه، اين نوع معامله را از آنجا كه بر ميزان كرايۀ واقعي خانه تأثير مي‌گذارد( پولي كه پيشاپيش داده مي‌شود،از مبلغ كرايۀ ملك مي‌كاهد) بي‌وجه و حرام دانسته‌اند، البته بايد دانست كه رهن با اين عنوان با رهن شرعي، فرق و تفاوت دارد و شيوع و عموميّت يافتن آن هم تأثيري بر حرمتش نمي‌گذارد و مانند ربا حرام است.   sabaq.net

 

بايد افزود كه اگر پولي كه مستأجر به صاحب ملك پرداخت مي‌كند، تأثيري بر كرايۀ واقعي آن نداشته باشد و مانند قرض به صاحب ملك داده شود و مبلغ كرايه را كاهش ندهد، مسأله‌اي نيست ـ والله اعلم.

 

 

پرسش مرتبط:

 

یك سوال داشتم یه خانه داریم که یه طبقه ش تکمیل نشده 5 میلیون از یه نفر گرفتیم که آن را تکمیل کنیم و بهش گفتیم که این پول را به عنوان رهن ازت نمیگیریم تا زمانی که موعد قرارداد باشه هر لحظه پول داشته باشیم آن را پس میدیم و کرایه خونه هم40هزار تومن گذاشتیم الانم یه مقدارشو بهش دادیم آیا این کار گناهه یا نه؟ رهن محسوب میشه؟


پاسخ :

اگر اين 5 ميليون تومان از كرايۀ واقعي خانه كاسته باشد، رهن محسوب مي‌شود و حرام است. اما اگر به عنوان قرض پول را گرفته باشيد و در اجارۀ خانه تأثيري نداشته باشد، جايز است ـ والله اعلم.

 

 

 


بازگشت به صفحه قبل