Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/modules/show.full.php on line 242 استفاده از ادکلن و اسپری خوشبو کننده ـ با توجه به وجود الکل در هر دو ـ از نظرشرع چه حکمی دارد؟ » سبق ـ استاد شيخ محمدسعيد نقشبندي
پرسش و پاسخ 6 اسفند 1390 نسخۀ قابل چاپ

استفاده از ادکلن و اسپری خوشبو کننده ـ با توجه به وجود الکل در هر دو ـ از نظرشرع چه حکمی دارد ؟

 

پاسخ:

  

با توجّه به اين كه الكل ناپاك است بيشتر علماي اهل سنّت1 ـ و از جمله استاد نقشبندي ـ استفاده از عطرها و خوشبوكننده‌هاي حاوي الكل را جايز نمي‌دانند بنابراين خواندن نماز با  لباسي كه به اين عطرها آلوده است درست نيست و قبل از خواندنِ نماز، بايد لباسها (و نيز بدن ـ اگر آلوده شده باشد) شستشو داده شود.

ناگفته نماند كه برخي از علما ـ از جمله دكتر محمّدسعيد رمضان البوطي ـ استفاده از اين عطرها را جايز دانسته‌اند.     sabaq.net

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  1. شيخ حبيب عمر بن محمّد بن سالم در اين باره نوشته است: « قال أكثر علماء الملة من فقهاء الشريعة المطهرة إن الخمر و المائع المسكر نجس ظاهراً و باطناً، و حينئذ يعلم أنه من حرص المؤمن على دينه أن يجتنب استعمال تلك العطور التي تتوفر فيها نسبة الإيثانول ـ الكحول ـ الذي به يكون ذهاب العقل والحس، و ما أصابه منه فيغسله و لا يصلي فيه، و للفقهاء نظرات حول هذه العطور القول باعتبار النسبة من أعدلها، و منهم من اعتبر العفو في ذلك و منهم من شدد في القطع بنجاسته على أي نسبة كان؛ و الحريص على دينه مائل إلى الاحتياط خصوصاً فيما لا يضطر إليه، و بالله التوفيق».
  2. شيخ صالح الفوزان هم اين پرسش را :« هل صحيح يا فضيلة الشيخ أن العطور التي بها كحول محرمة استعمالها؟ وأنها لا تجوز للصلاة بها إذا كانت في الثوب أو البدن» چنين پاسخ داده است: « الحمد لله. نعم العطور المسكرة يحرم استعمالها، ولا تجوز الصلاة في الثوب الذي أصابه شيء منها حتى يغسل ما أصابه منها؛ كسائر النجاسات، و كذا البدن يجب غسل ما أصابه منها؛ لأنها نجسة؛ لأنها خمر؛ لقوله صلى الله عليه وسلم: "كل مسكر خمر، وكل خمر حرام" [رواه مسلم في "صحيحه" (3/1588)]. و الراجح أن الخمر نجسة؛ لقوله تعالى: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ» [سورة المائدة: آية 90.]، فأخبر أن الخمر رجس، و الرجس معناه النجس، و أمر باجتنابه، و هذا يدل على نجاسته ـ والله أعلم».

گزيده‌اي از فتاواي علماي معاصر را مي‌توانيد در اينجا بخوانيد.

 

3. دكتر رمضان البوطي در پاسخ اين پرسش: «ما حكم العطور التيّ أساس تكوينها اَلأَسْبِرْتُو و الكُحُول؟» نوشته است: « كل أنواع الكحول الموجودة في العطورات والأدوية والاسبيترو ومزيل العرق و نحوها، معفو عنها و لا حرج في استعمالها ».  

 

 

 

[بازديدها: 4785] مطالب مشابه:
  • بنده هرشب تزریق زیرپوستی آمپول انجام می‌ ...
  • عناوين پرسش‌ها
  • حكم استعمال موسيقي و گوش كردن به آن چيست؟
  • حكم شبيه سازي چيست؟
  • کشیدن و خوردن تریاک چه حکمی دارد؟ اگر تری ...
  • آيا جایز است یکی از خطبه های جمعه با زبان ...
  • استفاده از حق بيمۀ ديگران براي دريافت خسا ...
  • گذاشتن کلمات «الهه، ایمان، اسلام» به عنو ...
  • تعداد طبقات بهشت و جهنم را با ذکر نام آنها ...
  • وجوب حرمت نهادنِ قرآن و بزرگداشتِ آن
  • ارسال نظر
    نام :
    ایمیل :
    کد امنیتی :
    تصویر كد امنیتی
    ریست کد
    ثبت کد :