Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/modules/show.full.php on line 242  آیا کسانی که دارای قرض نماز هستند، مي‌توانند نماز سنت بخوانند، یا باید نمارهاي قضا شده را ادا كنند؟
سبق > پرسش و پاسخ > آیا کسانی که دارای قرض نماز هستند، مي‌توانند نماز سنت بخوانند، یا باید نمارهاي قضا شده را ادا كنند؟

آیا کسانی که دارای قرض نماز هستند، مي‌توانند نماز سنت بخوانند، یا باید نمارهاي قضا شده را ادا كنند؟


28 دي 1390. نويسنده : sabagh

آیا کسانی که دارای قرض نماز هستند، مي‌توانند نماز سنت بخوانند، یا باید نمارهاي قضا شده را ادا كنند؟

 

 پرسش مرتبط:


متاسفانه دختران نه ساله دارای توان وشعور کافی جهت بجا آوردن نماز نیستند لذا اغلب زنان دچار نمازهای قرضی هستند شاید هرگز توان ادای آن را ندارند.
چگونه می‌توان از این نمازها خلاصی یافت؟

 

متشکرم و منتظر پاسخ

 

پاسخ:

 

خواندن نمازهايي كه فوت شده بر هر فرد مسلمان واجب است و اين نظر تمام مذاهب اهل سنّت است۱.

كسي كه نمازهايش قضا شده باشد تا زماني كه آن نمازها را نخواند،نمي‌تواند به خواندن نمازهاي سنّت بپردازد. هر مسلمان مي‌تواند به سادگي محاسبه كند كه چه اندازه از نمازهايش قضا شده و سپس به خواندن آنها بپردازد.  اگر هركس در كنار نمازهاي پنجگانۀ هر روز نمازهاي  فوت شدۀ يك روز را بخواند به زودي موفق مي‌شود همۀ نمازها را بخواند و آنگاه مي‌تواند به خواندن نماز سنت بپردازد.

پس از آنكه نمازهاي فائت را خوانديم اگر تعهد كنيم كه هرگاه نمازمان فوت شد در همان روز آن نماز را بخوانيم ديگر دچار مشكل نمي‌شويم.

پس راهي جز گزاردن نمازهاي فوت شده وجود ندارد و اين اگرچه دشوار به نظر مي‌آيد، اما به سادگي امكان پذير است كافي است كمي جديت به خرج دهيم، خداوند همه را ياري خواهد داد!     sabaq.net

 

دربارۀ سن بلوغ دختران لازم است توضيح داده شود كه نماز و تكاليف شرعي ديگر هنگامي بر دختر واجب مي‌شود كه او قاعده شده باشد،يا صفات ثانويۀ جنسي در او ظهور كرده و يا به سن 15 سالگي رسيده باشد. به عبارت ديگر اگر دختري در 9 سالگي يا پس از آن به بلوغ جنسي برسد، نماز بر او واجب مي‌گردد، در غير اين صورت در 15 سالگي( اگر بلوغ جنسي هم نيافته باشد) نماز و ديگر تكاليف شرعي بر او واجب مي‌شود.

نبايد فراموش كرد كه والدين لازم است از هفت سالگي به بعد كودكان خود را به نماز امر كنند تا كودك هنگامي كه به بلوغ مي‌رسد به راحتي بتواند تكاليفش را انجام دهد.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

۱. رجوع شود به مقالۀ «قضاء نماز فائت» در كتاب «چهل مقاله» از استاد شيخ محمّدسعيد نقشبندي.

 

 

 


بازگشت به صفحه قبل