Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 آخرين نوشته‌ها » سبق ـ استاد شيخ محمدسعيد نقشبندي
جهت ارسال مطالب سايت به ايميل شما،لطفاً آدرس پست الکترونيکي خود را وارد کنيد:





Powered by WebGozar

آخرين نوشته‌ها 24 بهمن 1389

بسمه سبجانه و تعالی

 

سنيّت قنوت

 

   اخيراً شنيده مي‌شود كه برخي مي‌گويند : قنوت سنّت نيست و خواندن آن لزومي ندارد، در زير دلايل سنيّت قنوت از چند كتاب فقهي ـ به اختصار ـ  نقل شده است:

 

  1. « وَ يُسَنُّ القنوت فِي اعتدالِ ثانيةِ الصّبحِ» (منهاج)  لِلْخَبر الصّحيحِ عَن أنَس:« ما زالَ رَسولُ الله(ص) يَقنُتُ في‌الفجرِ حتّي فارَقَ الدّنيا» و نقَلَ البيهقيّ العمل بمقتضاه عن الخلفاء الأربعة و صحّ من أكثر الطرق انَّهُ (ص) فَعَلَهُ للنازِلَةِ بعدَ الرّكوعِ، فَقِسنا عليهِ هذا وَ جاءَ بِسَنَد حَسَن أنّ أبابكر و عمر و عثمان (رض) كانوا يَفْعَلونَهُ بَعدَ الرّكوعِ...


 
[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 3686]
آخرين نوشته‌ها 24 بهمن 1389

بسمه‌ سبحانه ‌‌‌و تعالی

 

وجوب حرمت نهادنِ قرآن و بزرگداشتِ آن

 

 

«... وَ يُجَادِلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالْبَاطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ وَاتَّخَذُوا ءايَاتِي وَمَا أُنذِرُوا هُزُوًا » (كهف؛ 56). 

 

« ذَلِكَ جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا وَاتَّخَذُوا ءايَاتِي وَرُسُلِي هُزُوًا »  (كهف؛ 106).

 

« إِنَّهُ لَقُرْءانٌ كَرِيمٌ فِي كِتَابٍ مَّكْنُونٍ • لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون»  (واقعه؛ 79 ـ 77).

 

   در اين روزگار گروهي پديد آمده‌اند كه قرآن كريم ـ اصلِ نخست دين و كلامِ قديم و صفت ازلي خداوند ـ را ارج نمي‌نهند و گستاخي را به جايي رسانده‌اند كه مي‌گويند: « قرآن كتابي است و كاغذي و احترام آن واجب نيست ».  طرفه آن است كه در ميانِ اينان،كساني هستند كه خود را حافظ و قاري قرآن مي‌خوانند و مي‌دانند!

گويي خبر ندارند كه به چشمِ حقارت به قرآن نگريستن ـ اعاذنا الله ـ موجب كفر مي‌شود و احترام ننهادن به آن (حتّی بدون قصد استهزاء و خوارداشت) حرام است.

قرآن كريم، كلامِ قديمِ خداوند، معجزۀ جاويدان حضرت رسول(ص) و لازم الإحترام است؛ در كلامِ خداوند و در احاديث رسول(ص)،از فضيلتِ قرآن، سخن فراوان است و در كتب فقه نيز بر وجوب بزرگداشت قرآن تأكيد بسيار شده، اينك براي نمونه چند مورد نقل مي‌شود:

   ـ در آيۀ 106 سورة مباركة كهف كه در بالا نقل شده است، خداوند كساني را كه آيات او را به ريشخند مي‌گيرند كافر خوانده و به جهنّم وعده كرده است.

   ـ علّامه سيّد محمود آلوسي صاحب تفسير ارزشمند «روح المعاني» در تفسير كريمۀ: « لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون » (واقعه؛ 79)، مي‌نويسد: «... در اين كه اين آيه بر بزرگي شأن قرآن دلالت مي‌كند، شكّي نيست، و مقتضاي اين دلالت، توجّه به شأن و بزرگي قرآن است و اين توجّه و اعتناء ، در منع كردن ناپاكان از لمس قرآن منحصر نمي‌شود، بلكه مقتضي چيزهاي زيادي است مانند زياد تلاوت كردن آن و داشتن وضو براي تلاوت و اين كه شخص، در حالي كه دهانش آلوده است، قرآن نخواند، زيرا اين مكروه است، و نيز گفته شده است كه لمسِ قرآن با دستِ آلوده حرام است. و خواندنِ قرآن، در جاي پاك، و رو به قبله نشستنِ قاري با خشوع و آرامش و وقار و سر را به زير انداختن و سواك كردن براي قرائت قرآن و با تأمل و تدبّر خواندن و گريستن و خود را به گريه زدن و نيكو كردن صدا در قرائت و اين كه قرآن را وسيلۀ معيشت دنيوي قرار ندهد(از جملۀ آداب است) و نيز ...

 

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 3144]
آخرين نوشته‌ها 21 بهمن 1389

بسمه سبحانه و تعالی

 

 اطّلاعِ پيامبر (ص) از وقايعِ آينده و پيشگوييهاي آن حضرت

 

پيامبر عظيم‌الشّأنِ اسلام(ص) در طولِ عُمرِ پُر بركتشان برخي از وقايع آينده و مسائل غيبي را ـ به مناسبتهاي مختلف ـ براي ياران وفادارشان بيان فرموده‌اند؛علّامۀ محقّق و دانشمندِ بزرگ اهل سنّت قاضي ابي‌الفضل عياض اليحصبي(متوفاي544 هـ.) در كتابِ ارزشمندِخويش «الشّفا بتعريف حقوق سيّدنا المصطفي(ص) » در بخشِ « ما اطّلع عليه من الغيوب و ما يكون» مي‌فرمايد: « احاديثي كه در اين باب وجود دارد،دريايي است بيكران كه قعرِ آن ناپيداست و اين از جملۀ معجزات قطعي آن حضرت است كه اخبار آن به صورت تواتر به ما رسيده و كثرت راويان و همساني معاني اين احاديث به اطّلاع آن حضرت(ص) بر غيب دلالت مي‌كند.امام ابوبكر محمد بن الوليد الفهري براي ما روايت كرد از... (در كتاب اسم همۀ راويان آمده است) حذيفه (رض) كه گفت:« رسول خدا (ص) درجايي ميان ما ايستاد و همۀ چيزهايي را كه از آن زمان تا قيامت روي مي‌دهد، براي ما بيان فرمود و هيچ چيزي را ترك نكرد، و هركس آن سخنان را حفظ كرد در خاطرش باقي ماند و هركس آن را به ذهن نسپرد فراموشش كرد، و اين يارانِ من آن سخنان را مي‌دانند و هرگاه واقعه‌اي رخ مي‌دهد،كسي كه قبلاً خبر وقوع آن را از پيامبر (ص) شنيده است سخن آن حضرت را در آن مورد به ياد مي‌آورد، همچنانكه انسان كسي را كه در گذشته يك بار ديده است اگر پس از مدتي دوري دوباره او را ببيند، بازمي‌شناسد.» آنگاه،حذيفه گفت:« نمي‌دانم يارانِ من آن سخنان را فراموش كرده‌اند يا خود را به بي‌خبري مي‌زنند،به خدا سوگند! رسول خدا (ص)  ـ در حالي كه بيش از سيصدنفر در خدمت او بودند ـ  نام، نام پدر و نام قبيلۀ تمام رهبران فتنه‌ها وآشوبهايي را كه از آن زمان تا پايان دنيا به وقوع مي‌پيوندد براي ما بيان فرمودند»، ابوذر (رض) نيز گفت:« پيامبر (ص) از ميان ما رفتند درحالي كه در زمانِ حياتشان، هيچ پرنده‌اي در آسمان نمي‌پريد مگر اينكه آن حضرت دربارۀ آن، علمي، به ما مي‌آموختند.» صاحبان [كتب] صحيح و ائمۀ حديث، احاديثي را روايت كرده‌اند كه در آنها پيامبر (ص) به اصحاب خود خبر داده‌اند از تحقّق وعده‌هايي كه به آنها داده بودند، و از پيروزي ايشان بر دشمنانِ خود و فتح مكّه و بيت‌المقدس و يمن و شام و عراق،و از امنيّتي كه در آن، زن، مي‌تواند بدون ترس از غير خدا از حيره به مكّه سفر كند. پيغمبر خدا (ص)، همچنين يارانِ خويش را، از جنگ در مدينه و فتحِ خَيْبَر به دست علي(رض) در فرداي روزِ جنگ، با خبر كرده‌اند، و دربارۀ آن بخشهايي از دنيا كه خداوند براي امّتش مسخّر مي‌كند، و از نعمت‌ها و خوشيهاي دنيوي كه براي مسلمانان فراهم مي‌شود و از اينكه آنان گنجهاي پادشاهان ايران و روم را ميانِ خود تقسيم مي‌كنند و از فتنه‌ها و اختلافاتي كه ميانِ امّت به وجود مي‌آيد و از اينكه آنان نيز به پيمودن راه امّتهاي پيش از خود[يهود و نصاري] مي‌پردازند و هفتاد و سه فرقه مي‌شوند كه تنها يك فرقۀ آنها ناجيه است؛ براي اصحابِ كرام سخن گفته‌اند. و نيز فرموده‌اند ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 6715]
آخرين نوشته‌ها 22 آذر 1389

 بسمه سبحانه و تعالی

 

پرسيده مي‌شود كه :

 چرا در تقسيمِ ارث، سهم پسران دوبرابرِ سهمِ دختران است ؟

 

پاسخ:

 

 زيرا اوّلاً :

    مخارج و هزينه‌هاي ذيل بر عهدة مرد است:

  1. مخارجِ ازدواج و مهريه و تأمينِ نفقة همسر.
  2. مخارجِ فرزندان و تأمينِ احتياجات آنان و تهيّة مايحتاج زندگي.
  3. ياري دادنِ ديگران و كمكِ مالي هنگام روي‌دادنِ اتّفاقات و مسائلِ اجتماعي.

ثانياً :

     سهمِ ارثِ پدري زنان پس از ازدواج هم متعلّق به خودِ آنان است و ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 3650]
آخرين نوشته‌ها 22 آذر 1389

 

بسمه سبحانه و تعالی

 

مرگِ دلها

 

 

    به ابراهيمِ اَدهم ۱ گفتند: «‌چگونه است كه ما دعا مي‌كنيم ولي مستجاب نمي‌شود؟ در حالي كه خداوند فرموده است: « وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ...» (سورۀ مباركۀ غافر، آيۀ 60): دعا كنيد،دعاهاي شما را قبول مي‌كنم و اجابت مي‌نمايم»  فرمود: «دعاهاي شما به اين دليل قبول نمي‌شود كه دلهايتان مرده است» گفتند:« سبب وباعثِ مرگِ دلهاي ما چيست؟»

 

فرمود: « اين هشت خصلت: ...

 

 

 

[ نظرات: 1 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 4216]
آخرين نوشته‌ها 22 آذر 1389

بسمه سبحانه و تعالی

 

دربارۀ معراج

 

نصِّ آية اوّل سورۀ الإسری (بني اسرائيل) و آيۀ 14 سورة النّجم:(عِندَ سِدْرَةِ المُنتَهَی)، و حديث مسلم و بخاري از ابن‌عباس، و اجماع امّت، بر معراجِ روحاني و جسماني پيامبر (ص) دلالت دارد و بر همة آراء و عقايد ديگران قلمِ ردّ و بطلان كشيده و جاي هيچ رأي و قولي از هيچ مؤمني نيست ـ واللهُ اعلم.

                                 

 

محمّدسعيد نقشبندي

 

                                                 26/6/1383

[ نظرات: 0 ] [بازدیدها: 3030]
آخرين نوشته‌ها 20 آذر 1389

بسمه سبحانه و تعالی

 

دربارۀ احسان

 

در جمله‌اي مشهور كه برخي آن را حديث قدسي دانسته‌اند، آمده است:«كُنتُ كَنْزَاً مَخفيّاً خَلَقْتُ الخَلْقَ لِكَيْ اُعرَفْ»، يعني: من،گنج پنهان و پوشيده‌اي بودم، آفريده‌ها را آفريده، خلق كردم تا شناخته شوم.

   عاقلان و صاحبان درك و شعور، چگونه و چه سان بايد خداي خويش و آفريدگار را بشناسند؟...

 

   ... در حديثي صحيح آمده است كه جبرئيل(ع) دربارۀ احسان از پيامبر(ص) پرسيد، پيامبر در پاسخ فرمودند:« الإحْسانُ أنْ تَعْبُدَاللهَ كَأنّكَ تَراهُ فَإنْ لَمْ تَكُنْ تَراهُ فَإنَّهُ يَراكَ: احسان آن است كه چنان خدا را عبادت كني كه گويي او را مي‌بيني و اگر تو او را نبيني او، جلّ جلاله، تو را مي‌بيند».

 

   شهود حق و حقيقت و در ميان نديدن خويش، همان مرتبه‌اي است كه شيفتگان راه حقّ ودل‌باختگان عشق او، جان و مال و هستي و وطن خود را ترك كرده و در كسب آن جهد و كوشش طاقت فرسا كرده‌اند و دل هجران چشيدۀ فراق ديده را شاد و آزاد كردند ...

 

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 3085]
آخرين نوشته‌ها 20 آذر 1389

بسمه سبحانه و تعالی

 

ـ آيا جنباندن و تكان دادن انگشت سبّابه در هنگام تشهّد جايز است ؟

 

پاسخ: امام بيهقي گفته است: تحريك(جنباندن) انگشت شهادت(سبابه) در جلوس تشهّد بايد صِرف اشاره كردن به آن باشد نه تكان‌دادن آن تا (عمل نمازگزار) معارض و مخالف حديث ابن‌زبير از امام احمد و نسائي و ابن‌حبّان نگردد:

 

« كان (ص) يُشيرُ بِالسَّبابَةِ وَ لا يُحَرِّكُها وَ لا يُجاوِزُ بَصَرُهُ إشارَتَهُ » و اصله في مسلم. ...

 

 

[ نظرات: 2 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 5330]
آخرين نوشته‌ها 20 آذر 1389

 

دربارۀ تراويح

 

 « ... وإنَّ الجَماعَة تُسَنُّ في التَراويحِ» ـ مغني المحتاج، جلد اول، صفحة 226.

آنچه از عبارت فوق و نيز شرحِ آن در كتاب"مغني المحتاج" (همان صفحه) مفهوم و معلوم مي‌شود و برمي‌آيد، عمل رسول(ص)، در تراويح، 8 ركعت بوده است و اصحاب، به گفتۀ حضرت عمر(رض) با جماعت 20 ركعت مي‌گزارده‌اند؛ و در كتاب...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 3394]
آخرين نوشته‌ها 20 آذر 1389

بسمه سبحانه و تعالي

 

آگاهي پيامبرـ صلّي الله عليه وآله وسلّم ـ از امّتِ خود و صلوات و اعمال آنان

 

   اين كه پيامبر ـ صلّي الله عليه وآله وسلّم ـ ، از امّتِ خود و اعمال آنها آگاه است وصلواتِ امّت به ايشان مي‌رسد، و مرگ حضرتش، تأثيري در اين مسأله ندارد، از حقايق اسلامي است و آيات 143بقره و15 مزّمل و6ـ45 احزاب،كه پيامبر(ص)را «‌ شاهد» خوانده‌اند،دليلِ اين موضوع است و احاديثِ بسياري هم، از خودِ پيامبر(ص)،در اين باره، وارد شده است كه ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 3420]
[<<]  [1 2 ]  [>>]