Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 پرسش و پاسخ » سبق ـ استاد شيخ محمدسعيد نقشبندي
جهت ارسال مطالب سايت به ايميل شما،لطفاً آدرس پست الکترونيکي خود را وارد کنيد:





Powered by WebGozar

پرسش و پاسخ 21 بهمن 1390

آیا نماز خواندن با جماعت، همراه فرقه‌های اهل بدعت و سلفی و یا اخوان، صحیح است یا خیر؟


پاسخ:


در فقه شافعي براي صحّت اقتداء، چهارده شرط مقرّر شده است يكي از اين شروط اين است كه بايد نمازِ امام، به اعتقاد مأموم صحيح باشد، پس اختلاف اجتهاد دو نفر در قبله يا در دو جامه يا در دو ظرف موجب عدم صحّت اقتداء خواهد شد. و هرگاه يك نفر شافعي، به پيشنمازي اقتداء كرد كه دست به عورت خود زده يا زن خود يا نامحرمي را لمس كرده ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 2625]
پرسش و پاسخ 21 بهمن 1390

شخصي ماشيني از ديگري به 5 ميليون مي‌خرد و همان شخص چون به پول نيازمند است در همان لحظه قبل از قبض آن را به 6 ميليون به شخص اولي مي‌فروشد آيا معامله صحيح است يا خير و اگر آن را قبض كند و بعد از 5 دقيقه به او بفروشد چگونه است ؟

 

پاسخ:

 

پرسش كننده نگفته است كه چرا فردي كه ماشيني را به 5 ميليون فروخته پس از 5 دقيقه آن را به 6 ميليون مي‌خرد.

اگر ماشين در اين مدّت كوتاه گران شده باشد(و طرفين از گران شدن آن آگاه باشند) اين معامله...

[ نظرات: 3 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 1940]
پرسش و پاسخ 21 بهمن 1390

هر چند كه بنده روسياهم اما عاشق ديدار مصطفايم؛ چه كنم تا ديدار آن نازنين را در خواب ببينم ؟

 

پاسخ:

 

رؤيت حضرت رسول(ص) در خواب، سعادتي است كه خداوند نصيب برخي از بندگان خود مي‌كند، به خواب ديدن آن حضرت با رؤياهاي ديگر تفاوت دارد زيرا شيطان نمي‌تواند در صورت و هيأت آن حضرت ظاهر شود، در حديث صحيح آمده است: « قال (ص): ... مَنْ رآني في المَنامِ فَقَد رآني حَقاً، فَإنَّ الشَّيطان لا يَتَمَثَّل في صُورتي...

[ نظرات: 2 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 2345]
پرسش و پاسخ 21 بهمن 1390

اگر فردي ده شاخه آهن 14 به ديگري قرض دهد و بگويد سال آينده ده شاخه آهن 16 مي‌خواهم؛ اين معامله جايز است يا خير ؟

 

پاسخ:


گرچه آهن از اجناس ربوي نيست و اين معامله ظاهراً ايرادي ندارد، امّا با توجّه به اين كه غبن نهي شده است و نيز بنا بر اصل « لا ضرر و لا ضرار » چنين معامله‌اي جايز نيست و مسلمان بايد از آن پرهيز كند زيرا يكي از طرفين در آن زيان مي‌بيند ـ والله اعلم.

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 2032]
پرسش و پاسخ 8 بهمن 1390

در شریعت اسلام ارتباط با فرقۀ اهل حق، مذموم است به گونه‌ایی که نباید از طعام آنها خورد؛ و با توجه به این مطلب سؤال من دربارۀ مسلمانی است که احکام شریعت را اجرا نمی‌کند، یعنی تارک نماز است و از مسلمانی تنها نام آنرا بر خود دارد (اگر چه انسانی مقبول و مثبت هم باشد و خلاف شرع انجام ندهد) این شخص چه تفاوتی با پیرو اهل حق دارد ؟ و آیا انسانهای مؤمن و متدیّن و معتقد مجازند نسبت به اين اشخاص و طعامشان اکراه داشته باشند؟

 

پاسخ:

 

براي رسيدن به پاسخ سؤال، بايد چند مفهوم و اصطلاح را از هم بازشناخت: مؤمن، مؤمنِ فاسق، كافرِ مشرك.

فردِ با ايماني كه وظايف ديني خود را انجام مي‌دهد و از منهيات پرهيز مي‌كند، مؤمن است،كسي كه به خدا و پيامبر(ص) و حقانيت دين اسلام، ايمان دارد امّا وظايف ديني خود را انجام نمي‌دهد و از انجام دادن منهيات پرهيز نمي‌كند، مؤمن فاسق است. كافر، كسي است كه به دين اسلام معتقد نيست و كافرِ مشرك به كسي مي‌گويند كه براي خداوند شريك قائل شود.

هركدام از اين مفاهيم، ابتدا به عقيده و درون فرد برمي‌گردد و سپس به عمل او و آنچه كه وجود آدمي را پاك يا نجس مي‌كند...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 2156]
پرسش و پاسخ 8 بهمن 1390

 

اصل پرسش: چرا دختران نباید به دانشگاه بروند درحالی که حضور آنها حداقل برای حلّ مشکلات خودشان در جامعه ضروری است؟ من به مشکلات دانشجویان دختر بیگانه نیستم. امّا از ضرورت حضورشان نیز نباید چشم پوشید. حد حضور خداپسندانه آنها چیست؟

 

پاسخ:

 

كسي نگفته است كه دختران علم نياموزند يا به دانشگاه نروند؛ در اسلام، آموزش و دانش ‌اندوزي، همپاي مردان به زنان هم امر شده است. به گواهي تاريخ در قرون طلائي اسلام زنان حتی به مرحلۀ استادي هم مي‌رسيده‌اند و در مدارس به تدريس مي‌پرداخته‌اند؛ تنها چيزي كه دين از هر مرد و زن و پسر و دختر دانشجو و هر انسان ديگر مي‌خواهد اين است كه ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 2256]
پرسش و پاسخ 8 بهمن 1390

آیا اولیاء می‌توانند مانند انبیاء(علیهم السّلام) کرامات و خوارق عاداتی که انجام می‌دهند را تکرار کنند یا نوعی لطف ایزدی است که در برهه‌ای از زمان براي این بزرگان به وقوع می‌پیوندد و ایشان فقط فاعل کارند و در چگونگی آن اختیاری ندارند؟ لطفاً با توجه به جواب سؤال در این رابطه کتاب یا مرجعی معرّفی کنید.

 

پاسخ:

 

بايد دانست كه كرامات اولياء امّت در واقع ادامۀ معجزات پيامبر(ص) و تأييد رسالت و حقّانيّت آن حضرت است و هر كرامت، معجزه‌اي ديگر براي پيامبر(ص) است، زيرا كرامت به بركت پيروي پيغمبر(ص) براي اولياء پديد مي‌آيد.

 

بزرگان گفته‌اند كه كرامات اولياء انواع گوناگوني دارد؛ وقوع برخي از كرامات در اختيار ولي قرار دارد و برخي از كرامات بدون اختيار و حتّی اطّلاع ولي براي او به وقوع مي‌پيوندد۱.

 

كراماتي كه در اختيار اولياست مي‌تواند به اختيار آنها ـ به اذن خداوند ـ تكرار شود، امّا تكرار كراماتي كه ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 2858]
پرسش و پاسخ 8 بهمن 1390

لطفاً در مورد چگونگی ادای نماز شب توضیح دهید!

 

پاسخ

 

نماز شب يا تهجّد از سنّت‌هايي است كه پيامبر مكرّم اسلام (ص) همواره انجام مي‌داده‌اند و ياران آن حضرت و بزرگان ديگر بر انجام آن تأكيد بسيار داشته‌اند.

نماز تهجّد معمولاً در ثلث آخر شب خوانده مي‌شود، كسي كه تصميم به خواندن نماز شب گرفته بايد حدّاقل يك ساعت پيش از اذان صبح از خواب برخيزد، وضو بگيرد و به خواندن نماز يپردازد. حد اقلّ نماز شب شش ركعت (سه نماز دو ركعتي) است۱. معمولاً 9 ركعت "نماز سنّت وتر" را هم ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 4888]
پرسش و پاسخ 8 بهمن 1390

حكم سودي كه در بانك‌هاي ايران به اوراق سپرده تعلق مي‌گيرد چيست؟

این اوراق مربوط به خود بانک است و سود آن از در آمد بانک پرداخت می شود و چنان كه از ظاهر آن بر می‌آید بانک آن را به صورت مضاربۀ مشارکت در اختیار افراد جهت کسب و کار قرار می‌دهد ... در هر حال وکیل و واسطه، بانک است و قسمتی ازسود دریافتی به بانک و قسمتی به سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد. من ده ماه است در يكي از بانك‌ها سرمایه گذاری کرده ام ولی نمی‌دانم این درآمد حلال است یا حرام را و اگر حرام است، این ده ماه كه سود را گرفته‌ام تکلیف من چه می شود؟

 

 

 

پرسش مرتبط اول:

 

وقتی راجع به بانک سؤال شده بود به یاد وامی افتادم که از بانك مسکن گرفته‌ام، قراردادي بین ما و بانک نوشته شده که ظاهرش بی اشکال به نظر مي‌آيد، چندین سال است که قسط وام بانک مسکن را پرداخت می‌کنم و به نیمه رسیده و پول ندارم که يكجا آن را پرداخت کنم و ناچارم اقساط را بپردازم چه كار بايد بكنم؟خواهش می‌کنم راهنماییم کنید!

 

  

پرسش مرتبط دوم: 

 

وزارت نيرو براي ساخت نيروگاه برق اقدام به فروش اوراق مشاركت از طريق بانك نموده و هر سه ماه يكبار به اين اوراق سود پرداخت مي كند، اين سود حلال است يا حرام ؟

 

 

 

پرسش مرتبط سوم:

 

ضامن شدن (ضمانت كردنِ ) كسي كه مي‌خواهد وام بگيرد چه حكمي دارد ؟

 

پاسخ: ...

 

 

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 5203]
پرسش و پاسخ 29 دي 1390

سؤال من دربارۀ دید خداوند و اسلام به بانوان است.

در تفسیر نور به آیه‌ای برخوردم که درآن خداوند به "انسان" بشارت می‌دهد که در دنیا اسباب آرامش او را فراهم می‌سازد و این تفسیر از اسباب آرامش انسان، به زن نیز اشاره کرده است یعنی زن را همطراز آب گوارا و مناظر زیبا و... در زمرۀ عوامل آسودگی"انسان" آورده است که به این معناست که از دید قرآن (در این تفسیر)زن حتی در زمرۀ انسانها جایی ندارد و برای مرد آفریده شده است. این مسئله را نمی‌توانم برای خودم تحلیل کنم.

 

پاسخ:

 

   اولاً: آيه‌اي به مفهوم مذكور در قرآن وجود ندارد، اما آيه‌اي هست كه خداوند بر انسانها (و نه مردها) منّت گذاشته كه از وجود خودشان برايشان « ازواجي» آفريد تا در كنار آنان آرامش يابند؛ امّا آيا هردوي زن و مرد در كنار هم آرامش پيدا مي‌كنند يا فقط يكي و آن هم مرد ؟! آيا فقط مرد با زن كامل مي‌شود يا زن هم با مرد كمال مي‌يابد؟! جواب روشن است و در قرآن هم  مرد و زن هردو سبب آرامش همديگر دانسته شده‌اند.

در قرآن بارها تصريح شده است كه زن و مرد از آن حيث كه هردو انسان هستند هيچ تفاوتي با هم ندارند، خداوند مي‌فرمايد:

«يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَ بَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَ نِسَاء...» [نساء / 1].

«اى مردم از پروردگارتان كه شما را از يك تن آفريد و همسرش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو ، مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا كنبد».

   ثانياً: آنچه خداوند اراده كرده است آفرينش مخلوقي در ميان  آفريدگان خودش است كه علاوه بر وجود، از صفات تفكر و اختيار هم برخوردار باشد و اين مخلوف، انسان است كه پذيراي امانت الهي هم شد، اين موجود ...

[ نظرات: 0 ] [ ادامۀ مطلب ] [بازدیدها: 2080]
[<<]  [1 2 3 4 5 6 7 8 ]  [>>]