Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 155 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/modules/show.full.php on line 242 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/sabaq/domains/sabaq.net/public_html/engine/classes/comments.class.php on line 186 خداوند در قر آن مي‌فرمايد هدف از خلقت انسان و جن عبادت(شناخت)من است، آيا خداوند نعوذ بالله كمبود دارد؟ » سبق ـ استاد شيخ محمدسعيد نقشبندي
پرسش و پاسخ 11 دي 1390 نسخۀ قابل چاپ

 

خداوند در قر آن ميفرمايد هدف از خلقت انسان و جن عبادت(شناخت)من است، آيا خداوند نعوذ بالله كمبود دارد ؟

 

خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ(ذاريات /56): جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند.

پرسش اين است: خداوند وجود حقيقي و خالق همه چيز  است و از همه بي‌نياز، با اين وجود جن و انس را به عبادت خود امر كرده است و  آناني را كه به عبادت او نپردازند كيفر مي‌دهد، با توجه به بي‌نيازي خداوند دليل امر كردن به عبادت چيست ؟

 

در پاسخ مي‌گوييم:

 

اوّلاً: خالق و قادر و عالم بودن خداوند چنين اقتضا مي‌كند كه او به آفرينش مخلوقات بپردازد و از‌ آنجا كه خداوند خالق همۀ موجودات و عالِم السّرّ و الخفي است، نيك مي‌داند كه چه چيز مايۀ سعادت و ترقي مخلوقات او و كمال آنها مي‌شود و چه چيز آنان را از كمال باز مي‌دارد و چون نسبت به بندگانش مهربان است و لطيف ( اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ... شوری/19) آنان را آگاه ساخته است كه راه كمال و ترقي آنها عبادت و فرمانبرداري خالق متعال است.

 

ثانياً: بايد دانست بر اساس عقايد ما، افعال خداوند داراي حكمت هستند نه غرض و انگيزه و هدف، و  آفريدن مخلوقات ـ از جمله جن و انس نيز ـ بر اساس حكمت بالغۀ خداوندي است.

و در مورد افعال خداوند، مقصود از هدف ، فوايد،حكمت‌ها و مصلحت‌هايي است كه نقص مخلوقات را برطرف مي‌كند يا كمال آنها را افزايش مي‌دهد.

 

ثالثاً: انجام هر فعلي، فاعلي را مي‌طلبد و هر فاعلي براي انجام فعل به قدرت و اراده و امثال آن نيازمند است، عبادت نيز فعل است و از اين قاعده مستثنی نيست پس جن و انس براي اينكه بتوانند عبادت كنند علاوه بر وجود و حيات، نيازمند قدرت و اراده و عقل نيز هستند و  همۀ اين صفات را خداوند به آنها بخشيده است. با اندكي تدبر روشن مي‌شود كه خدايي كه خالق عبادت كنند‌گان است در حقيقت عبادت آنان را نيز خود او آفريده و محال است كه چنين خالق توانمندي نيازمند مخلوقات ناتوان باشد.   sabaq.net

 

رابعاً: امر به انجام يك فعل، دليل نيازمندي و نقص آمر(امر كننده) نيست و آفريدن، دليل توانايي است نه كمبود براي روشن شدن اين مسأله به مثالهاي زير توجه كنيد:

 

ـ معلّمان، شاگردان خود را به فراگرفتن و خواندنِ درس امر مي‌كنند و  شاگردانِ مطيع و موفّق را تشويق مي‌كنند و تنبلها را تنبيه. آيا مي‌توان گفت معلّمين، ناقص هستند و اينگونه مي‌خواهند كمبود خود را جبران كنند ؟

ـ اگر دانشمندي كه مدرسه‌اي را تأسيس كرده است، بگويد: هدف از تأسيس اين مدرسه آموزش و نشر و ترويج علم است. آيا مي‌توان گفت اين دانشمند كمبود داشته ؟ مسلماً نه، بلكه تأسيس مدرسه و تدريس در آن بر توانايي مؤسس دلالت مي‌كند و معلوم است كه چون آن دانشمند در علم به كمال رسيده مي‌خواهد ديگران را نيز به كمال علمي برساند.

 

 

[بازديدها: 5413] مطالب مشابه:
  • چرا خداوند برخي از مخلوقات را فلج و ناقص م ...
  • سؤال من دربارۀ دید خداوند و اسلام به بانو ...
  • عناوين پرسش‌ها
  • دربارۀ احسان
  • در مورد دلائل وجود روح توضیح دهيد
  • پرسشي ديگر دربارۀ سهم ارث زنان
  • حكم استعمال موسيقي و گوش كردن به آن چيست؟
  • آیا کسانی که دارای قرض نماز هستند، مي‌تو ...
  • حكم قطع كردن درختان جنگل چيست؟
  • زتدگي در غربت براي مؤمن، اجري دارد؟
  • رمضان در تاریخ: 18/11/1390 - 03:20 گفت:
    سلام واقعا خوشحال شدم که این سایت رو دیدم قلبا خوشحال شدم ازخداوند متعال خواستار م که عمر پربرکت به ان عالم ربانی بدهد (شیخ محمد سعید نقشبندی) اما تورو قسم میدم بخدای بزرگ که من خیلی به دعای خیر برادران مسلمان اعتقاد دارم هرشب و روز سر نماز از خدا برای من بخوای که اولا بتونم نمازهامو بطور کامل بخوانم ثانیا دارم درس میخوانم دعام کنین در طول ایام درس خوندن دچار مشکلات اقتصادی نشم هرچند الان اون مشکلو دارم ولی بازم خدا ارحم الراحمین است هیچ پشتوانه ای بجز خدا ندارم خدایا خودت کمک کن بخاطر حضرت محمد المصطفی (ص)
    [پاسخ]
    ارسال نظر
    نام :
    ایمیل :
    کد امنیتی :
    تصویر كد امنیتی
    ریست کد
    ثبت کد :